Hur ska man göra för att synas i mediabruset? Det är en fråga jag funderat mycket på. Det är extra svårt när man inte har några pengar för en stor marknadsföringskampanj. Jag läste någonstans att för att en människa ska upptäcka t.ex. ett nytt varumärke krävs det att vi utsetts för det sju gånger inom loppet av sju veckor. Annars faller det lika snabbt i glömska igen.
Jag vet inte om det är sant. Jag misstänker att det beror på hur intresserad man är av objektet i fråga. Om man t.ex. älskar japanska rollspel så kanske man hajar till redan första gången man hör talas om något nytt. Om man däremot inte gillar sådant är man säkert opåverkad även efter sju gånger.
Men det visar ändå hur beroende man är av exponering. Så hur gör man då man inte har några större summor pengar? Det finns andra vägar. Det finns faktiskt sätt att synas på som är nästan gratis. Ett sätt, av många, är att söka reda på ett redan etablerat namn eller varumärke. T.ex. har den nya skräckisen Vargsläkte av Caroline L. Jensen fått en blurb av Andreas Roman. På så sätt får Jensen, som visserligen slog stort med Champagneflickan, draghjälp in i skräckgenren där hon är ny, medan Roman är etablerad.
En blurb är ett kort utlåtande om boken. Ofta är det bara en mening och den brukar sitta på omslaget. Jag har faktiskt vänner som skippar det mesta av baksidetexten och bara läser blurben. Det är utifrån den som de bedömer om de ska köpa boken eller inte.
Men vem skulle vilja ge Drakhornet en blurb? Jag gjorde en (väldigt kort) lista över intressanta namn och skickade iväg några förfrågningar. Glädjande nog fick jag svar omgående, från ingen annan än Niklas Krog. Han har skrivit barn- och ungdomsböcker sedan 1996. Många, men långt från alla, är fantasyböcker. Han är också medlem av Svenska barnboksakademin, där han sitter på stol nr sex. Han är en av väldigt få svenska barn- och ungdomsförfattare, i alla fall som jag känner till, som skriver på heltid och som kan försörja sig på det.
Jag skickade Niklas en kopia av Drakhornet. Han läste den, och gillade innehållet, även om han också hade en del konstruktiv kritik. Det är jag tacksam för. Han har 15 års erfarenhet som inte jag har. Han gav även boken en blurb:
”Oskar Källners Drakhornet är en frisk fläkt i den svenska fantasybrisen.”
– Niklas Krog.
Gott så! Och Tack Niklas!
Nu ska vi hitta bra och kreativa sätt att använda den.